KPN moet beter beveiligen

Om het eigen netwerk te bewaken richt KPN een crisiscentrum op. Na de hack eerder dit jaar bleek dat het bedrijf te weinig aandacht besteedde aan beveiliging.

Telecommaatschappij KPN neemt maatregelen nadat het bedrijf eerder dit jaar werd gehackt. Het nieuwe Cybersecurity Operating Center functioneert als crisiscentrum voor digitale zaken, net als het telecomnetwerk van het bedrijf al 24 uur per dag bewaakt wordt. Daarnaast stelt KPN een Chief Cybersecurity Officer aan die moet zorgen dat de systemen van KPN “optimaal veilig” blijven. De CCO wordt ondersteund door een Cybersecurity Unit die de effectiviteit van KPN’s IT-systemen in de gaten gaat houden.

Hackincidenten moeten “zo veel mogelijk” voorkomen worden. Hoewel het persbericht van KPN de ware toedracht enigszins verhult, geeft de communicatie aan dat de staat van de IT-infrastructuur niet optimaal is. Het tot nu toe ontbreken van een veiligheidscoördinator kan gerust schokkend genoemd worden. In een openhartig interview met Brenno de Winter laat directeur Joost Farwerck weten dat het bedrijf rond de inbraak niet alert genoeg was en servers en routers soms verouderde software draaiden. "Dat is een kwestie van accuratesse. Het is duidelijk dat we daar beter in kunnen zijn."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten