Google neemt muziekstreamingdienst Songza over

Muziekstreamingsdienst Songza, die gebruikers muziek voorschotelt op basis van tijd, het weer en de locatie van de gebruiker is overgenomen door Google. De zoekmachine wil de functionaliteiten van Songza integreren met zijn eigen muziekstreamingsdienst.

We zijn benieuwd of dit serieuze concurrentie voor Spotify en Pandora gaat betekenen. Google zegt dat het eerst gaat ‘verkennen’ hoe het de functionaliteiten van Songza kan integreren in Google Music. Deze dienst gebruikt op dit moment nog standaard, statische, ietwat saaie en ongeorganiseerde afspeellijsten.

Verandering

Daar moet Songza verandering in brengen: door aan te geven wat je aan het doen bent en hoe je je voelt, biedt de dienst je een afspeellijst op maat aan. En die afspeellijsten worden niet door de minsten vastgesteld: muziekexperts als DJs en Rolling Stone-schrijvers helpen met het samenstellen. Waar diensten als Pandora en Spotify zwaar op algoritmen leunen, is Songza veel menselijker en dat zou in de toekomst wel eens een groot voordeel kunnen bieden.

Opgedreven

Het startbod van Google voor de dienst bedroeg in eerste instantie $15 miljoen, maar door interesse van andere bedrijven is deze prijs flink opgedreven. Volgens Google blijft de dienst vooralsnog hetzelfde, maar zal de expertise van Songza wel worden ingezet om producten zoals Google Play Music en YouTube te verbeteren. 

Lees ook: 

Spotify werkt aan extra features voor premium-abonnees
Spotify komt vermoedelijk met gratis mobiel abonnement
Muziek Google Play kan via omweg gedownload worden

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten