Facebook stelt wijzigen van privacyregels uit

Facebook komt pas volgende maand met nieuwe privacyvoorwaarden. Het bedrijf zou zijn regelement aanvankelijk 1 januari 2015 vervangen, maar heeft dat om onbekende redenen uitgesteld tot 30 januari.

Dat ontdekte de NOS. Dat merkte op dat de datum van de voorwaarden stilletjes is uitgesteld.

Boete van privacywaakhond

Het is niet duidelijk waarom de ingangsdatum is veranderd. Mogelijk heeft dat te maken met dreigementen van het College Bescherming Persoonsgegevens. Dat gaf eerder al aan dat Facebook de veranderingen in de voorwaarde duidelijker moest aangeven. Doet het bedrijf dat niet, dan kan het een boete verwachten. Het CBP kan dat doen, omdat Facebook een kantoor in Nederland heeft.

Weinig verandering

In de praktijk verandert er weinig aan het privacybeleid van Facebook, al gaan er hardnekkige geruchten dat dat wel zo is. Veel gebruikers denken dat Facebook vanaf 2015 je foto's mag verkopen aan adverteerders en dat er meer gegevens mogen worden doorgespeeld. In werkelijkheid kan Facebook dat al sinds 2013 doen. Bovendien valt dat mee, want die voorwaarden stellen alleen dat de site jouw posts op een prominentere plaats mag laten zien bij je vrienden.

Specifiekere advertenties

Wat wel verandert, is dat Facebook je nu advertenties mag laten zien op basis van welke apps en websites je bezoekt buiten Facebook. Het bedrijf verzamelde die informatie al wel, maar gebruikte dat niet voor specifieke advertenties. Als je bijvoorbeeld veel op de website van Centerparcs komt, kan Facebook je nu advertenties van Centerparcs zelf laten zien. Tot nu toe gebruikte het bedrijf die informatie alleen om je in een profiel te plaatsen: "Deze persoon is op zoek naar een weekendje weg".

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten