Facebook gaat je nog nauwkeuriger volgen

Facebook gaat je nu nóg nauwkeuriger ("relevanter") volgen. Een nieuw advertentieplatform van het sociale netwerk gaat adverteerders veel meer informatie tonen over gebruikers, zoals welke sites je allemaal bezoekt of op welke plaatsen je bent geweest. Facebook zegt dat de informatie allemaal geanonimiseerd wordt.

Het nieuwe advertentieplatform heet 'Atlas', meldt de Wall Street Journal op basis van bronnen binnen het bedrijf. Atlas is vooral bedoeld om Facebookers op mobiele apparaten te volgen.

Gedetailleerde informatie

Zo krijgen adverteerders nu precies te zien welke reclame je al hebt gezien en of je daar bijvoorbeeld op geklikt hebt. Maar ze krijgen ook gedetailleerdere informatie over de gebruiker, zoals de locatie vanaf waar de advertentie is bekeken, op wat voor apparaat en welke sites je nog meer hebt bezocht.

Geen cookies

Het grote verschil met wat Facebook eerder deed, en wat Google nu nog steeds doet, is dat het Atlas-platform geen gebruik maakt van cookies. Die worden nu op de computer van een gebruiker geplaatst om op basis daarvan andere informatie over je surfgedrag in de gaten te houden, maar cookies werken op mobiele telefoons niet goed genoeg voor adverteerders. Die zijn daardoor te bang om cookies in te zetten voor advertenties.

Adverteerders hebben echter wel veel te winnen bij mobiele gebruikers. Facebook wordt voornamelijk op mobiele apparaten als smartphones en tablets gebruikt, dus daar is veel geld te verdienen.

Anoniem?

Facebook zegt dat de informatie die via Atlas wordt gedeeld, volledig anoniem is. Adverteerders zouden de informatie niet kunnen terugleiden naar specifieke personen, maar desalniettemin worden er wel profielen aangelegd waarmee een gebruikers interesses in kaart worden gebracht. Het is maar de vraag hoe dat gaat uitpakken...

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten