Facebook gaat inzicht geven in advertenties - en meer data verzamelen

Facebook gaat gebruikers meer inzicht geven in hoe hun gepersonaliseerde advertenties worden gemaakt. Het sociale netwerk wil meer openheid geven in waarom het je juist een advertentie van een auto laat zien. Ook wordt het mogelijk die data te wijzigen.

Gebruikers krijgen vanaf volgende week te zien welk dossier Facebook van hen bijhoudt. Daarin staat welke dingen zij 'leuk' vinden en welke interesses zij volgens Facebook hebben. Als die informatie niet klopt, kan de gebruiker die vervolgens aanpassen.

'Mensen willen ads'

Gerichte advertenties zijn zo belangrijk voor Facebook, dat het bedrijf graag wil dat gebruikers actief meehelpen een accuraat profiel aan te maken. "We hoorden van veel mensen dat ze graag gespecialiseerde advertenties wilden zien in hun tijdlijn", zegt Brian Boland, de directeur van Facebooks advertentie-afdeling tegen de New York Times.

Waarom

Om die reden moet het voor mensen duidelijk worden waaróm ze een bepaalde advertentie voorgeschoteld krijgen. "Op die manier blijven mensen tevreden met relevante advertenties. Bovendien worden marketeers daar ook blij van. Het is wat dat betreft een win-win-situatie."

Meer data

Tegelijkertijd maakte Facebook bekend meer data te gaan verzamelen over gebruikers. Naast het gebruik van de gewone website wil het sociale netwerk nu ook data combineren die het haalt uit verschillende apps en uit smartphonegebruik. Die informatie wordt samengevoegd aan het dossier dat Facebook over een gebruiker samenstelt.

Meeluisteren

Onlangs maakte Facebook al bekend dat het gebruik gaat maken van de microfoon van smartphones van gebruikers om achtergrondgeluid op te vangen. Op basis daarvan gaat het bedrijf ook relevante advertenties aanbieden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten