Disney gaat eigen streamingdienst lanceren

Walt Disney, ’s werelds grootste entertainmentbedrijf, heeft aangegeven vanaf 2019 geen films meer op Netflix te plaatsen. In plaats daarvan zal Disney een eigen streamingdienst lanceren, waar ze de consument direct van dienst kunnen zijn met titels als Toy Story en The Lion King.

Niet eerder zagen we in Hollywood een dusdanig grote zet tegen Netflix, die sinds jaar en dag voor een groot deel verantwoordelijk is voor de terugloop van reguliere televisieabonnementen door grote televisieseries en films op te kopen. Disney geeft aan dat ‘het terugtrekken pijnlijk kan zijn, maar dat het tijd wordt voor Netflix om op eigen benen te staan’.

Netflix zal niet alle films en series van Disney kwijtraken; de huidige filmdeals zullen nog enkele jaren van kracht zijn en de Marvel-series van Disney blijven gewoon op Netflix.

Teveel van het goede

Netflix was ooit een geliefd koper in de wereld studio’s en onafhankelijke filmmakers; meer vraag creëerde een hogere prijs. De laatste jaren heeft het succes van Netflix echter een keerzijde.

Media has no description

© PXimport

Naarmate de bibliotheek en het budget van de streamingdienst groeide, hadden steeds meer consumenten genoeg aan Netflix en zagen het als vervanging van hun reguliere televisieabonnement. Vanaf dat moment werd Netflix onderdeel van een bedreiging voor de entertainmentindustrie. Volgens Rich Greenfield, analist bij BTIG LLC, heeft Hollywood ‘teveel gepatenteerd’.

HBO

Disney is niet de enige partij die een eigen consumentendienst wil opzetten. In maart introduceerde 21st Century Fox een app waarmee betalende TV-abonnees een groot aantal televisiezenders en -programma’s konden bekijken. HBO, onderdeel van Time Warner, doet dit al langer.

Sony

Disney is niet de eerste speler die content gaat terugtrekken uit de enorme bibliotheek van Netflix. Eerder moest de streamingdienst het al stellen zonder films van Sony, Paramount, MGM en Lions Gate. Toch stijgt het aantal abonnees nog steeds en heeft het bedrijf inmiddels een budget van 15,7 miljard om uit te geven aan de programmering, waaronder het distribueren van eigen series zoals House of Cards, Narcos en Stranger Things.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten