Google experimenteert met mobile first

Mobiel internet wordt steeds belangrijker en volgens Google wordt de zoekmachine overwegend mobiel gebruikt. De zoekgigant experimenteert daarom met het belangrijker maken van mobiele sites in de sortering van zoekresultaten. Tot nu toe werd enkel de desktopvariant van een site gebruikt voor de sortering in de zoekresultaten.

Google is voor het tonen van de zoekresultaten begonnen met een experiment naar een mobile first aanpak waarbij mobiele varianten van een website getoond worden in de zoekresultaten. De reden voor het belangrijker maken van de mobiele variant van een website is volgens Google dat er bijvoorbeeld minder content op een mobiele variant kan staan. Dat is natuurlijk lastig als de resultaten van de zoekmachine gebaseerd zijn op de desktopvariant van een site, Zo krijg je een zoekresultaat met content die vervolgens niet aanwezig blijkt.

Aanbevelingen voor webmasters

Vooralsnog is mobile first een experiment, maar Google heeft de intentie om mobile first verder uit te rollen als het experiment een succes is. Google heeft daarom een aantal aanbevelingen voor webmasters om website ook in de toekomst goed terug te laten komen in de zoekresultaten. In het geval van een responsive of dynamische website waarbij de primaire content gelijk is tussen de desktopsite en de mobiele site hoeft er niets gewijzigd te worden.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een aparte mobiele website met minder of andere content, dan is het verstandig om een aantal controles te doen. Zo dient de markupstructuur getest te worden met de Structured Data Testing Tool en moet getest worden of de Googlebot toegang heeft. Alle aanbevelingen vind je in een blogpost van Google.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten