'Google amp-pagina levert uitgever minder advertentie-inkomsten op dan normale pagina'

Verschillende websites die gebruikmaken van Google amp-pagina's, klagen over tegenvallende advertentie-inkomsten. Een amp-pagina zou tot vijftig procent minder opleveren dan een normale pagina, wat komt omdat de amp-technologie een deel van de advertenties tegenhoudt om sneller te laden. Google weerlegt de kritiek.

Een groep online uitgevers laat aan The Wall Street Journal weten niet tevreden te zijn met de huidige advertentie-inkomsten uit Google's amp-pagina's. Google introduceerde de amp-pagina een jaar geleden om de gebruikservaring voor mobiele internetters te verbeteren. Die klaagden dat steeds meer websites zoveel advertenties en zware code op hun pagina's gebruikten dat er lang gewacht moest worden. Google's amp-pagina houdt veel zware advertentie- en codeformaten tegen en laadt daarom vrijwel direct, ook met een tragere internetverbinding. Dat is fijn voor de gebruiker, maar een deel van de uitgevers is minder tevreden.

Bang voor Google 

Zij geven aan dat de weinige advertenties op de amp-pagina's minder omzet genereren dan op normale webpagina's. Die bevatten immers meer advertenties. Opvallend is dat de uitgevers niet bij naam genoemd willen worden omdat ze bang zijn dat Google dan stappen onderneemt. De meeste websites krijgen een groot deel van hun bezoekers via de Google-zoekmachine, en Google kan dat mogelijk blokkeren. 

Ook positieve geluiden over amp

Hoe groot de groep klagende uitgevers is, is onduidelijk. Wereldwijd maken volgens Google 700 duizend domeinen gebruiken van amp-pagina's, en er zijn tientallen voorbeelden van uitgevers die meer advertentie-inkomsten behalen doord de amp-technologie. Andere media zeggen geen verschil te merken in de inkomsten tussen amp- en normale webpagina's.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten