2019: het debacle tussen KPN en XS4ALL

© PXimport

2019: het debacle tussen KPN en XS4ALL

Geplaatst: 23 december 2019 - 12:07

Aangepast: 17 november 2022 - 08:59

Laura Jenny

Dit jaar speelde er in de telecom van alles, bijvoorbeeld het handelsverdrag van Huawei en de Verenigde Staten. Ook in ons eigen land was er iets bijzonders aan de hand, want KPN wil van XS4All als los merk af. XS4All wil zelfstandig blijven opereren. Vandaag is er weer een belangrijke stap gezet in het debacle.

In 1998 nam KPN XS4All over. Zoals wel vaker bij overnames, werd er beloofd dat alles bleef zoals het was. Deels is dat ook zo, want XS4All heeft jarenlang heel zelfstandig kunnen opereren naast KPN. Die tijd is voorbij, want er kwam steeds meer inmenging van KPN. Het is inmiddels zoveel, dat het KPN een beter idee lijkt de internetprovider te laten opgaan in het grotere KPN.

Hier is door zowel klanten als werknemers van XS4All negatief op gereageerd. Er ontstond een actiegroep genaamd ‘XS4All moet blijven’ die zelf met een eigen provider komt genaamd Freedom Internet. Het lijkt op het model van XS4All en wilde zich nog meer toeleggen op privacy, een goede technische helpdesk en sowieso een stevige technische basis.

Interessant detail is dat een deel van die technische basis toch bij KPN ligt, want Freedom Internet zal voor een deel gebruikmaken van het kopernetwerk van KPN.

XS4All-klanten niet blij

Het nog opstartende alternatief voor XS4All had desondanks al meteen een grote schare fans. Het startkapitaal van 2,5 miljoen euro is er al, nu is het nog de vraag of de duizenden mensen die menen dat XS4All moet blijven ook daadwerkelijk de overstap maken. XS4All had begin 2019 240.000 klanten. Mensen die zich bij Freedom Internet willen aansluiten kunnen ‘founding member’ worden voor 50 euro en krijgen daarvoor Freedom Internet-connectie zodra het mogelijk is. Het bedrag wordt dan verrekend met het abonnementsgeld.

De ondernemingsraad van XS4All heeft lang gestreden tegen de wens van moederbedrijf KPN om de naam XS4All te laten verdwijnen en daarmee het hele bedrijf. Echter kan KPN als eigenaar altijd kiezen om XS4All op te heffen, zelfs als een ondernemingskamer besluit de plannen van KPN te vernietigen. Het besluit kan zo weer opnieuw worden gemaakt met alle gevolgen van dien.

Gevolgen die ook voor KPN vervelend zijn, want een ondernemingskamer die zich over een zaak moet buigen staat garant voor vertraging. Vertraging waar KPN niet op zit te wachten, want het heeft al vaker haar plannen moeten uitstellen. En het wil heel graag XS4All opheffen, want het wil geen nieuwe concurrentie krijgen door het te verkopen.

Reclamespotjes

Wat daarbij nog meer vragen oproept, dat is dat er nog steeds reclamespotjes van XS4All voorbijkomen. Dat is volgens een woordvoerder niet vanuit KPN geregeld. Maar nu XS4All nog zelfstandig is wordt dat georganiseerd vanuit XS4All zelf. Bij XS4All vinden ze het niet vreemd, want ze geven aan dat ze nog tenminste een jaar bestaan (dan pas zouden de klanten naar KPN worden overgeheveld).

Misschien is dat dus helemaal niet meer wat er op stapel staat voor de populaire provider. CEO Joost Farwerck lijkt tegelijkertijd niet met holle marketingpraat bezig. Er moet volgens hem wel degelijk iets veranderen bij XS4All. De internetprovider zal toch naar dezelfde techniek moeten die KPN als basis heeft. Dat klinkt wel anders dan wat KPN in eerste instantie als adviesaanvraag had gedaan.

Het wilde oorspronkelijk de afdelingen klantcontact, HR, techniek & operatie én commercie samenvoegen met die afdelingen binnen KPN. Er zou een nieuwe helpdesk komen voor technische problemen met de experts van XS4All en KPN-klanten zouden zelf mogen kiezen welk modem ze willen. Die plannen lijken nu op losse schroeven te staan.Farwerck is er dan ook niet over te spreken dat het geschil bij de ondernemingskamer terecht is gekomen.

Nieuwste ontwikkeling

Inmiddels heeft de ondernemingskamer gesproken: KPN mag doorgaan met het opdoeken van XS4All. Het gaat dan om een integratie. Er komt ook geen onderzoek naar de gang van zaken bij KPN, iets dat wel is gevraagd door de ondernemingsraad. Het plan van Farwerck is nu om in overleg te gaan met het personeel van XS4All. Wat KPN nu precies van plan is, dat is onduidelijk. In ieder geval heeft het alle recht om te doen wat het eerst van plan was: XS4All laten opgaan in KPN.

Het kan zomaar zijn dat er na een turbulent jaar alsnog een XS4All bestaat in 2020 en verder. Maar zelfs als dat zou gebeuren, dan is dat in de basis allang niet meer het XS4All dat KPN met goede beloftes overnam in 1998.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten