Kinect voor Windows krijgt 3D-scans en handherkenning

Vandaag brengt Microsoft een nieuwe software development kit (sdk) uit voor Kinect voor Windows. Na deze update kunnen softwareontwikkelaars aan de slag met handherkenning en realtime 3D-modelling voor de Kinect.

Microsoft noemt de sdk-update naar versie 1.7 de 'meest significante update sinds het uitbrengen van de eerste versie', meldt Engadget. Met sdk versie 1.7 krijgen de ontwikkelaars de beschikking over de applicatie Kinect Fusion, waarmee live 3D-modellen kunnen worden gescand. Microsoft zal voor het eerst ook voorbeelden aanbieden van de code die kan worden gebruikt bij het programmeren van de Kinect software, meldt The Verge.

3D
De 3D-modellen kunnen in realtime van zowel personen als objecten worden gemaakt door de Kinect-sensor rond een persoon of object te bewegen. Daarna maakt de computer een 3D-render van deze persoon of voorwerp. Deze 3D-ondersteuning biedt verschillende mogelijkheden. Zo moet het in de toekomst mogelijk zijn om een app te maken waarmee kleding kan worden gepast.

Handgebaren toegevoegd
Daarnaast brengt de applicatie Kinect Interactions een groot aantal herkenbare handgebaren (gestures) naar de Kinect voor Windows sdk. Deze handgebaren zijn veel meer verfijnd dan bij de huidige Kinect-applicaties. Zo is het straks mogelijk om via de Kinect een optie te kiezen door het 'indrukken' van een knop, in plaats van dat de gebruiker een enorm grote veegbeweging moet maken. Ook is er verbeterde ondersteuning bij meerdere gebruikers tegelijk en de interactie tussen twee verschillende personen. De bediening van het systeem kan niet meer per ongeluk door een andere gebruiker worden overgenomen, maar het wordt wel gemakkelijk gemaakt om deze bediening over te dragen.

Standaardisatie
Software-ontwikkelaars gebruiken de Kinect steeds meer bij de bediening van het systeem, heeft Microsoft gemerkt. Dit is een van de redenen waarom meer handgebaren aan de Kinect voor Windows sdk zijn toegevoegd. Het grote voordeel hiervan is dat de gebaren zo worden gestandaardiseerd, waardoor alle ontwikkelaars dezelfde gebaren kunnen gebruiken. De ontwikkelaars hoeven dus het wiel niet meer opnieuw uit te vinden en kunnen alle tijd en energie steken in hun applicaties zelf.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten