Games streamen en de impact op de game-industrie

Tijdens de Electronic Entertainment Expo (E3) in Los Angeles kondigde Microsoft plannen aan voor een nieuwe console die helemaal is toegespitst op games streamen. Iets dat de nieuwe PlayStation ongetwijfeld ook zal doen. Google heeft tevens zijn streamingdienst aangekondigd, Stadia. Hoe zal de gamesindustrie gaan veranderen door streaming?

Er werd de laatste jaren binnen de gamebizz al veel gesproken over streaming. Wie wordt de grote ‘Netflix voor games’? Nu techgrootheden als Google ook hun gooi doen naar streamingsucces binnen gaming is die discussie breder geworden. Niet alleen omdat die nu ook buiten de game-industrie wordt gevoerd, maar ook omdat het aantal platforms waarop men zal gamen enorm wordt verbreed.

Straks speel je games niet alleen maar op een specifieke gameconsole, maar kun je ook in de browser en op je telefoon steeds beter spellen spelen.

Betere internetverbindingen

Zeker naarmate internetverbindingen verbeteren, wordt streaming aantrekkelijker. Nu staat dat nog erg in de kinderschoenen. Zelfs in een goedbekabeld land als Nederland heb je regelmatig haperingen in je spel wanneer de verbinding een zwak moment heeft. Bovendien is games streamen niet helemaal met Netflix te vergelijken. Waar Netflix vooralsnog alleen zendt (op enkele interactieve films en series na), is er bij games ook constant input vanuit de andere kant. Er gaat dus veel informatie over en weer.

Echter is het niet voor niets dat gamebedrijven nu serieuzer beginnen te kijken naar streaming. 5G komt eraan, in het algemeen hebben steeds meer mensen ter wereld een steeds betere internetverbinding en veel gamers hebben de overstap van fysieke schijfjes naar downloads al gemaakt. Streamen is dus een logische opvolger. Het is ook niet voor het eerst dat dit wordt geprobeerd, alleen was de wereld in 2010 ten tijde van OnLive (ken je het nog?) simpelweg niet klaar voor zoiets. Dat bleek ook wel, de dienst had vaak lag.

Het is naast een goede internetverbinding ook een voordeel als je niet te ver bij een server vandaan bent. Vandaar dat Microsoft veel kans maakt om groot te worden in gamestreaming. Het heeft door zijn ICT-infrastructuur al servers in 54 regio’s en 140 landen. Sony gaat zelfs van Microsoft Azure Cloud gebruikmaken, dus dat geeft wel aan dat Microsoft hier een voorsprong heeft.

Plus, het toont waarom bijvoorbeeld Google zich ermee bemoeit. Ook dat bedrijf heeft al een gigantisch cloudnetwerk tot zijn beschikking.

Media has no description

© PXimport

Niet makkelijk voor ontwikkelaars en uitgevers

Hoewel het heel spannend is hoe streaming technisch zal presteren en wie het meest populair wordt, is het niet per se voor iedereen een positieve ontwikkeling. Zo heeft Brendan Sinclair op GamesIndustry.biz uitgesproken dat het voor ontwikkelaars en uitgevers een gevaarlijke business kan zijn. Hierdoor hebben ze veel minder controle over de distributie van hun games en wordt waarschijnlijk door algoritmes straks vooral bepaald welke games naar voren worden geschoven op de ‘voorpagina’ van de dienst.

Bovendien heeft een streamingdienst een heleboel data die het niet openbaar hoeft te maken, waardoor het voor een uitgever moeilijker inschatbaar is wat iets kost en oplevert. En hoe bepaal je zo’n prijs: per speelsessie, per minuut? Moeten indie-ontwikkelaars hun games langer gaan maken om zo meer geld in het laatje te krijgen? Er staan nog heel veel vragen open en er zijn grote zorgen. De muziekindustrie is ook heel anders gaan werken sinds Spotify de kop opstak. Een stream brengt minder op dan afgespeeld worden op de radio.

Multiplatform is niet zo voor de hand liggend

Het is ook nog maar afwachten in hoeverre games op meerdere streamingplatformen beschikbaar worden gemaakt. Er zijn al enkele exclusieve games aangekondigd bij Google Stadia, dus het lijkt erop alsof dat hetzelfde zal blijven als het nu is. Een Assassin’s Creed is bijvoorbeeld op een heleboel platformen beschikbaar, terwijl Nintendo zijn games eigenlijk altijd exclusief op Nintendo-platforms houdt - op enkele mobiele titels na.

Het grootste punt is en blijft nog wel een aantal jaar die internetverbinding. Hoe geweldig de ideeën ook zijn van tech- en gamebedrijven, ook zij worden steeds meer afhankelijk van anderen voor het verzorgen van een goede infrastructuur. Games streamen zal dit jaar dan ook waarschijnlijk nog geen enorme verandering in het gamelandschap opleveren, maar over vijf jaar zal die wereld er geheid heel anders uitzien.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000