De oorlog van de gamestreamdiensten is losgebarsten

Alles wat je vroeger nodig had om te gamen was een cartridge of cd en je had uren plezier. Tegenwoordig komen games echter niet langer alleen fysiek uit. Je kunt ze ook als digitale download verkrijgen. De toekomst laat voor gaming nog een ander beeld zien, namelijk het streamen van games via de cloud. En daar willen steeds meer bedrijven wel een graantje van meepikken.

Tot op heden is er nog geen succesvolle console geweest die ervoor heeft gezorgd dat we massaal aan het streamen slaan. Video streaming is een optie voor cloudgaming, wat inhoudt dat je op een apparaat (dat kan een console zijn, maar ook een telefoon of computer), games streamt waarvan het bestand niet op jouw apparaat staat.

Je speelt de game eigenlijk op iemand anders apparaat (server), en dankzij je internetverbinding kan het beeld snel worden gedownload en kan jouw input om de game te beïnvloeden snel worden geüpload.

Geen dure apparatuur nodig

Het voordeel is dat je daardoor geen dure apparatuur nodig hebt om toch grafische pareltjes van spellen te spelen, maar het nadeel is dat je internetverbinding enorm sterk in zijn schoenen moet staan om te zorgen dat je spel niet hapert of langzaam gaat.

Vaak worden beelden gecomprimeerd, waardoor grafisch fantastische spellen toch minder goed uit de verf komen. En afhankelijk van je internetverbinding kan ook je input wat te laat doorkomen, waardoor je net te laat springt om die aanval te ontwijken. Het gaat soms om tientallen milliseconden en dat is in games een lange tijd.

Er zijn wel bekende gameconsolemakers die al kleine stapjes hebben gedaan in de richting van games streamen. Zo kun je met PlayStation Now een aantal games streamen naar je console, maar de meeste titels moeten toch eerst naar je apparaat worden gestuurd. Nvidia, niet zozeer bekend van eigen consoles maar van onderdelen, heeft met Nvidia Shield/Geforce Now een van de eerste grote stappen gezet in de richting van gamestreamen.

Media has no description

© PXimport

Dit jaar lijkt het echter pas echt ‘aan’ te zijn in de wereld van games streamen. Het feit dat internetverbindingen wereldwijd steeds beter worden door onder andere glasvezel en 5G, stemt veel bedrijven optimistisch over de toekomst van streamen. En dat kunnen we in Nederland ook zijn: we leven in een van de best bekabelde landen ter wereld en er wordt al volop geëxperimenteerd met 5G. Ook lijkt de ontwikkeling van glasvezel inmiddels weer wat sneller te gaan.

Wie wint?

Maar: wie wordt de eerste en/of de grootste? Daarvoor ligt de weg nog helemaal open en daarom zijn grote bedrijven die normaliter weinig met games doen, plotseling betrokken. Daar is enorm veel geld in te verdienen, want de gamemarkt wordt nu op 140 miljard dollar geschat. Waar games op een PlayStation-cd niet in een Xbox afspelen, is het in de cloud natuurlijk eigenlijk helemaal niet meer belangrijk op welke console je verschijnt.

Microsoft werkt aan een Xbox waar helemaal geen cd’s meer in kunnen, wat natuurlijk veel betekent voor downloaden en/of streamen. Google heeft aangekondigd met een eigen streamdienst genaamd Stadia te komen en ook Apple wist tijdens zijn ‘showtime’ over Apple TV+ nog te melden dat er ook een gamestreamdienst komt. Eigenlijk zijn zo’n beetje alle grote partijen in games, maar ook in tech ermee bezig. Alleen bij Nintendo, dat traditioneel gezien niet bepaald voorop loopt als het gaat om online, is het nog wat stil.

We zijn op dit moment nog in het prille beginstadium van game streaming, maar eind dit jaar zal dat veld helemaal anders zijn. Dan zijn de meeste aangekondigde projecten verschenen en in volle gang. Als de technologie er eenmaal is, dan zal de internetverbinding hopelijk zodanig kunnen worden opgeschroefd dat we ook feilloos van deze nieuwe initiatieven rondom gaming kunnen genieten. Op welk platform of welke console dat is, dat moet het komende jaar blijken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten