Nederlandse speelfilm APP introduceert '2nd screen' in de bios

Gisteravond vond in Pathé Tuschinski in Amsterdam de voorvertoning plaats van de nieuwe Nederlandse Speelfilm APP. Nou recenseren we niet elke dag speelfilms bij PCM, maar voor deze film maakten we graag een uitzondering. Het was namelijk de wereldprimeur van het gebruik van een second screen applicatie in de bioscoop. PCM op een filmpremiere dus.

Het gaat hier om de eigentijdse thriller APP met o.a Gouden Kalf winnares Hannah Hoekstra, Robert de Hoog, Isis Cabolet, Liza Sips, Mark van Eeuwen en Gigi Ravelli. APP gaat over een jonge psychologiestudente die een mysterieuze app op haar telefoon installeert. De app met de naam "Iris" lijkt handig en slim, maar al snel blijkt ze veel meer te zijn dan dat.

De film maakt gebruik van audio synchronisatie om een speciaal voor de film gemaakte app precies in de maat te laten lopen met de film. Hierdoor kan de telefoon tijdens de film trillen en allerlei extra media laten zien. De synchronisatie is tot op het beeldje nauwkeurig waardoor de app en de film geloofwaardig samen kunnen werken. Grappig is dat het synchroniseren verloopt via het hoorbare deel van van het geluidsspectrum. Toch merkt de gebruiker hier niets van want de gegevens zijn verborgen in de rest van het geluid, waarbij handig gebruik wordt gemaakt van de onvolkomenheden van het menselijk oor. Zo worden tijdens het afspelen van een geluid met hoog volume, geluiden met een lager volume 'gemaskeerd' voor het menselijke oor. De app op de smartphone kan deze extra geluiden wel opvangen en interpreteren. We hebben heel goed geluisterd tijdens de film, maar hebben echt niks van de extra data kunnen horen, terwijl deze toch keihard door de zaal schalde.

Het system heeft geen netwerkverbinding nodig maar je moet wel van te voren thuis de app installeren via www.appdefilm.nl. De meer dan 100MB grote app wil je namelijk echt niet via je 3G verbinding in de bioscoop downloaden.

De app werkte vlekkeloos en zonder fouten en een toegevoegde waarde is zeker aanwezig. De korte filmfragmenten op de telefoon geven extra betrokkenheid bij de film en helpen bij het opbouwen van de spanning. Wat ons – als tech freaks - betreft had het allemaal wel wat meer mogen zijn, maar gelukkig heeft de regisseur Bobby Boermans ervoor gekozen het gebruik niet te overdrijven. Het aantal mogelijkheden dat second screen in de bioscoop kan bieden is ongelofelijk groot, zeker als de creatieve filmmakers zich met deze technologie bezig gaan houden, maar om een overkill te voorkomen heeft hij er zorgvuldig voor gezorgd dat de film en de verhaallijn voorop staan en de techniek slechts ondersteunt. De film is daarom geen technologie showcase maar is op de eerste plaats, óók zonder second screen, een spannende en indringende thriller. Vanaf 4 April is de film in meer dan 120 bioscopen in Nederland te zien.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten