Wie laat zich nog vangen door spam?

Het aantal internetters dat spam leest, neemt af. Momenteel ligt het rond de 4 procent, waar het twee jaar geleden nog 18 procent was. Dit zegt online reclamebureau DoubleClick in zijn jaarlijkse Consumer Email studie. DoubleClick laat jaarlijks onderzoeken wat de mening van consumenten is over e-mail en e-mailreclame. De gevonden resultaten over het effect van e-mailmarketing mogen er zijn.

Volgens de onderzoekers klikt 27 procent van de met e-mailreclame benaderde internetters door naar de website en doet daar een aankoop. Ongeveer 33 procent klikt en kijkt alleen, om vervolgens in een later stadium toch nog iets te kopen. En 12 procent klikt en kijkt, om vervolgens in de winkel het product te kopen. Realistischer klinken de bevindingen over spam. Circa 89 procent van de ondervraagden gaf aan dat spam het belangrijkste probleem is voor de 'inbox'. Het aantal ontvangen e-mails steeg in vergelijking met vorig jaar van 254 naar 264 per week, waarvan momenteel 56 procent spam betreft. Het laatste percentage is ongeveer gelijk met vorig jaar maar dat is volgens DoubleClick te danken aan een toenemend gebruik van 'spam-folders'. Ruim 65 procent van de ondervraagden geeft aan spam ongelezen weg te gooien, een kleine toename in vergelijking met vorig jaar. Zo'n 4 procent zegt de mail te lezen om te bekijken of het relevant is. Daarmee is het effect van spam de afgelopen twee jaar snel gekelderd. Vorig jaar gaf nog 5 procent aan dat het ongevraagde e-mailreclame leest en in 2001 was het nog 18 procent.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten