Waarom Zoom e-mail en agenda-integratie goed kan gebruiken

© PXimport

Waarom Zoom e-mail en agenda-integratie goed kan gebruiken

Geplaatst: 12 maart 2021 - 08:41

Aangepast: 17 november 2022 - 08:57

Laura Jenny

We gebruiken Zoom volop, bijvoorbeeld om videocalls te doen voor werken om contact te houden met familie. Hoewel Zoom geweldig is in zijn simpelheid, breidt de dienst ook steeds verder uit. En dat belooft nog meer te worden, want het bedrijf wil ook e-mail en agenda gaan aanbieden.

Zoom wil overduidelijk Microsoft en Google achterna waar het gaat om het aanbieden van e-mail en agenda. Een interessante kwestie, want het bedrijf is op dit moment alleen bekend als losse videoconferentietool. 

Het zou met de toevoeging van die twee mogelijkheden in één keer een stuk completer zijn en relevanter zijn voor zakelijke gebruikers. Waarschijnlijk hebben ze bij Zoom gedacht: “Het is Google ook ooit gelukt om Microsofts monopolie op zakelijke e-mail te doorbreken, dat kunnen wij ook.”

Tegen de monopolie

Alleen al om die reden is het goed dat Zoom de stap zet. Microsoft was een lange tijd alleenheerser op het gebied van e-mail, met niet alleen zakelijke e-mailadressen maar bijvoorbeeld ook Hotmail, dat zeker in de tijd van MSN Messenger enorm populair was. Totdat Google Gmail introduceerde. 

Hoewel Gmail vooral bekendstaat als een e-mailprogramma dat in de particuliere markt wordt gebruikt, zijn er ook veel zzp’ers die bijvoorbeeld gebruikmaken van een Gmail-adres. Bovendien biedt Google ook Gmail for Business met zijn Gsuite.

Kortom, de gevestigde orde in e-mail is duidelijk, maar kan daar nog een derde bij? Zoom denkt overduidelijk van wel. Hoewel we nog niets weten over wat Zoom daar precies mee van plan is, moge het duidelijk zijn er iets aan de horizon is. Immers kun je niet winnen van de techgiganten door met een kopie te komen van hun diensten. Zoom moet dus haast wel een innovatief idee hebben om e-mail- en agenda-mogelijkheden aan de man te krijgen.

Geld moet het in ieder geval wel hebben, want de aandelenprijs van Zoom zag een stijging van 500 procent in 2020, voornamelijk gedreven door de pandemie en de noodzaak om remote te werken.

Echter gaan we, zeker nu er vaccinaties zijn, waarschijnlijk op een bepaald moment toch weer de kantoortuin in en daarvoor moet Zoom wel een plan hebben. Immers zal er dan waarschijnlijk minder worden gevideobeld dan in 2020 en het bedrijf wil uiteraard relevant blijven. 

 

© PXimport

Afkijken bij Teams

Zo zou Zoom zelfs niet alleen voor een inbox en een agenda willen gaan, maar voor een meer volledige werksuite met bijvoorbeeld vacature-mogelijkheden en een uitgebreidere chat. Bovendien zou het ook meer samenwerkingen opzoeken met derden, zoals Dropbox en Asana. 

Zooms marketingteam zal wel werk aan de winkel krijgen, want het bedrijf wordt nu volledig gezien als losse videoconferentietool. Als het meer gaat aanbieden, dan moet het zorgen dat dit niet weer als losse mogelijkheden worden gezien, maar als één programma waarin iemand goed moet kunnen werken.

Het voordeel is dat het kan kijken naar de concurrentie, zoals Microsoft met zijn Teams. Hierin wordt videoconferentie geïntegreerd met chat, bestanden delen en Trello-achtige borden voor projectmanagement. Het is dus vrij gemakkelijk om e-mail en een kalenderoptie te linken aan het videoplatform. Waarschijnlijk zullen die ook daadwerkelijk lanceren binnen de videoconferentie-app en -browsersoftware, zodat Zoom het huidige gebruikersbestand behoudt. Ook als gebruikers niet meer videobellen, maar juist andere mogelijkheden gaan gebruiken.

Zeker nu Google steeds vaker onder vuur ligt nu het blijft groeien en te veel macht krijgt, zijn er waarschijnlijk consumenten die op zoek zijn naar een alternatief dat minstens net zo naadloos werkt als Google’s serie aan applicaties. Aan de andere kant kan het veel werk kosten om een mailbox of kalenderprogramma over te zetten, wat mensen er ook van kan weerhouden de overstap te maken. Het is te hopen voor Zoom dat het hiermee rekening houdt en iets in kan bouwen waardoor dat proces wordt gestroomlijnd.

Volgens de geruchten wordt het e-mailprogramma een webmailbox en lanceert deze op zijn vroegst half 2021. Zoom heeft nog geen officiële aankondiging gedaan van de plannen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten