S2wheelS2Go: Maak ruim baan voor de deelstep

Fietsen mag dan wel zo oer-Hollands zijn als windmolens en kaas, maar sommige ondernemers denken dat een ander vervoermiddel de tweewieler binnenkort van de troon stoot. Start-ups als S2wheelS2Go willen elektrische stepjes populair maken – met de deeleconomie én blockchain.

De fiets is zeker in grote steden hét vervoermiddel bij uitstek. Groen, goedkoop en wendbaar. Elektrische stepjes hebben veel parallellen met de fiets, dus zou daar zeker in Nederland wel een markt voor zijn. “Als je bovendien een pak draagt zweet je al snel op de fiets. Dat heb je met een step een stuk minder”, zegt Jair van der Reis Cohen. Hij is de oprichter van SwheelS2Go, een Nederlandse start-up die zich op dit moment volop richt op een lancering in onder andere Amsterdam.

In Amerika lijkt de step in ieder geval al succesvol. Start-ups als Bird en Line kregen kapitaalinjecties van meer dan 300 miljoen dollar. Ook dichter bij de grens roert de deelstepmarkt zich. In België ging onlangs Troty van start met een aantal deelstepjes in Brussel.

De e-stepjes van de verschillende start-ups lijken veel op elkaar. Het zijn kleine stepjes zoals je die vroeger als kind had, maar dan voorzien van een elektrische motor. Nadat je jezelf met de voet afzet neemt de motor het rijden over en hoe je niet zelf te blijven steppen.

Deeleconomie

Andere snufjes zoals gps en een internetverbinding maken de e-stepjes bovendien interessant als typisch product van de deeleconomie. Gebruikers downloaden een app om de dichtstbijzijnde step te vinden en te starten, en om die na afloop weer op slot te zetten. Ook betalingen gaan via de app. Van der Reis Cohen zegt dat hij dat laatste via ‘een blockchain’ wil doen. Ook de GVB en Arriva werken daaraan mee, zodat reizigers in de toekomst een app kunnen gebruiken die de ov-chipkaart moet vervangen. Daarover wil Van der Reis Cohen echter nog niet teveel details prijsgeven.

Het idee achter SwheelS2Go is niet heel anders dan dat van bestaande deelfietsstart-ups. Met een app kun je een step in de buurt vinden en die van het slot halen. Na je ritje kun je de step overal in de stad achterlaten voor de volgende gebruiker. Dat levert uiteraard wel potentiële risico’s voor de start-up op, want wat gebeurt er als een dronken toerist in de hoofdstad de step na gebruik lollig in de gracht gooit?

“Daar ontwikkelen we een handig systeem voor”, zegt Van der Reis Cohen. Deels is daar technologie bij betrokken, al wil (of kan) hij daar op dit moment niet te veel over kwijt. Een andere oplossing voor dat probleem zijn ‘sancties’ die gebruikers krijgen als zij de step niet op de juiste manier terugzetten of op slot doen.

Concrete plannen

SwheelS2Go is internationaal niet de enige stepstart-up, maar wel de enige die serieuze plannen voor de Nederlandse markt heeft. In Silicon Valley werd ook grote concurrent Bird geboren, die hetzelfde concept naar San Francisco en andere grote steden bracht.

De start-up heeft inmiddels al een aantal stepjes in ontwikkeling, die uitermate geschikt zijn voor de Nederlandse markt. Het disruptieve model van typische deelstart-ups zoals AirBnB of Uber gaat voor SwheelS2Go niet op. Het bedrijf gooit geen product de markt op om vervolgens te strijden tegen de regulering. Liever volgt Van der Reis Cohen het conventionele pad. Het bedrijf ging langs bij de RDW om te kijken wat er nodig is voor de stepjes de weg op mogen. De banden moeten bijvoorbeeld een bepaald profiel hebben, en de steppen moesten worden uitgerust met knipperlichten. Nu weet Van der Reis Cohen in ieder geval zeker dat zijn stepjes gewoon veilig de weg op kunnen.

Dat zou voor grote concurrenten zoals Bird wel eens een probleem kunnen worden, denkt hij. Die kopen kant-en-klare stepjes in bulk in die door het Chinese Xiaomi worden gebouwd. “Die kunnen het hier wel eens zwaar krijgen, want ze kunnen hun voertuigen niet zo makkelijk geschikt maken voor de Nederlandse weg.”

Vergunningen

Een wat lastiger obstakel is de vergunning die nodig is en waar het bedrijf ongeduldig op wacht. Zo’n vergunning wordt in Amsterdam verplicht, omdat de gemeente het aantal deelvervoermiddelen stevig wil terugdringen. De hoofdstad heeft veel overlast van deelfietsen, die her en der door gebruikers worden neergezet. In de toekomst mogen er dan ook nog maar maximaal 9.000 deelfietsen in de stad rondrijden, verdeeld over maximaal drie bedrijven.

De gemeente evalueert nu welke bedrijven dat worden. Hoewel in die evaluatie aanvankelijk alleen naar fietsen werd gekeken vallen stepjes straks ook onder de regeling en dat is geen goed nieuws voor SwheelS2Go. Toch heeft Van der Reis Cohen er vertrouwen in dat zijn start-up straks een vergunning krijgt.

Desondanks zet SwheelS2Go niet meer alleen in op de hoofdstad. Ook Rotterdam (waar veel minder toeristen komen en er veel minder overlast is met deelfietsen) en studentenstad Eindhoven staan op de planning. “We zijn al met die gemeenten in gesprek”, zegt Van der Reis Cohen, al gaat het waarschijnlijk ook daar nog even duren voor de start-up voet aan de grond krijgt. Amsterdam is ook niet de enige stad die dwarsligt. In Amerika willen ook steden zoals San Francisco de stepjes aan banden leggen.

Het wordt dus nog even afwachten wanneer de eerste e-stepjes in Nederland te zien zijn. Van der Reis Cohen denkt zelf dat dat ergens begin dit jaar nog gaat gebeuren. “Je moet niet in januari beginnen, maar in de lente zullen de eerste wel de weg op gaan. Als alles meezit natuurlijk.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten