Review: De Kobo Aura One is een e-reader met eindelijk een goed formaat

Er zijn veel redenen waarom je een gewoon boek zou verkiezen boven een e-reader, maar de grootte van de meeste elektronische boeklezers is vaak de grootste beperking. De Kobo Aura HD, met een scherm van 7,8", moet daar ondanks zijn hoge prijs verandering in brengen.

Het is goed te merken dat e-inkt-technologie steeds beter wordt. Wie denkt dat er weinig verschil in resolutie tussen onderlinge e-readers te zien is, komt bedrogen uit, want de 300 ppi van de Aura One maken het scherm beduidend scherper dan die van zijn voorganger. Het scherm is zo groot als een iPad Mini, en het is daarmee voor het eerst dat we echt tevreden zijn over de maat van een e-reader. Die kan eindelijk genoeg woorden tonen en zinnen langer maken.

Stevig maar licht

Het apparaat zelf is degelijk gebouwd, maar is ook verrassend licht. De e-reader weegt slechts 252 gram, wat met name komt doordat het apparaat zo dun is. De achterkant heeft bijvoorbeeld een stug, ruw design waardoor de lezer lekker in je hand ligt, maar het is vooral het scherm dat de show steelt. Dat valt namelijk niet meer 'weg' in de e-reader, maar zit op dezelfde hoogte als de bezels - net als een echte tablet. Dat heeft wel tot gevolg dat je soms met je hand makkelijker op het touchscreen rust, waardoor je meer dan eens per ongeluk van pagina wisselt.

Waterdicht

De Kobo is waterdicht maar heeft geen sd-slot - maar wie heeft dat nodig met 8 GB geheugen?

Eén van de voordelen van een e-reader boven een normaal boek is dat Kobo de Aura One waterdicht heeft gemaakt. Het apparaat heeft nu een IP68-rating waarmee hij maximaal een uur op een diepte van 2 meter kan blijven. Handig voor in bad of op het strand, maar dat heeft wel tot gevolg dat er geen sd-slot op zit. Van de andere kant: Met 8 GB intern geheugen is dat geen groot probleem.

Dynamisch achtergrondlicht

Een opvallende nieuwe feature van de Aura One is dat het achtergrondlicht dynamisch wordt ingesteld. Een camera aan de voorkant kijkt naar de lichtval van dat moment en past de backlight daar op aan. 's Avonds krijgt de reader zelfs een 'nachtlicht', waarbij de blauwtinten verdwijnen. Die feature kennen we al van telefoon-apps, maar het is erg prettig die ook in onze e-reader te hebben. Het nadeel is wel dat die roodtinten onverdeeld over het scherm staan. Zo is het in de ene hoek een stuk feller rood dan in een andere, en dat leidt af tijdens het lezen.

Besturingssysteem

De Aura One heeft een eigen besturingssysteem dat door Kobo zelf ontwikkeld is. Het OS bestaat uit verschillende grote blokken op de homepage, waar je in één keer naar het boek kan wat je op dat moment leest of juist naar je leeslijst met andere boeken. De blokken veranderen van grootte en positie naarmate je de functies meer gebruikt. Ga je bijvoorbeeld regelmatig naar je aantekeningen, dan komt dat blok groter in beeld.

In het besturingssysteem zit net als in eerdere Kobo-readers een eigen boekwinkel. De selectie daarvan is redelijk uitgebreid, al kan hij niet tippen aan die van Amazon dat met zijn Kindle veel meer boeken beschikbaar heeft. Gelukkig is het ook nog mogelijk om boeken in .epub- of .mobi-formaat op de reader te zetten, via de micro-usb (geen usb-C)-aansluiting aan de onderkant.

Lees-later

De integratie met Pocket is goed, maar het verplichte account niet

Kobo maakt goed gebruik van de extra functies die een e-reader biedt. Zo is het mogelijk via Wikipedia de definitie van een woord te zoeken, maar ook om aantekeningen te maken in een boek die je later makkelijk terug kunt vinden. Opvallend is wel dat voetnoten niet altijd werken, al zijn die voor sommige boeken wel handig.

Een fijne toevoeging aan de e-reader is de ondersteuning voor lees-later-app Pocket. Die app werkt op de Kobo erg goed, met handige menu's voor het terugvinden van favoriete of gearchiveerde artikelen.

Verplicht account

Een groot nadeel is wel dat je verplicht een account aan moet maken om de e-reader te gebruiken, zelfs al koop je nooit boeken in de Kobo Store. Je kunt inloggen met veel sociale accounts zoals Facebook, Google, of specifiekere accounts als Goodreads, maar je kunt ook eigen account maken - het is hoe dan ook verplicht vóór je je eerste boek kunt lezen.

De Kobo Aura One is de eerste e-reader die van 7,8", een heel prettige maat voor een boeklezer. Met een aantal handige functies zoals het slimme achtergrondlicht en de Pocket-integratie is het een erg goed apparaat, maar er hangt wel een pittig prijskaartje van € 229,- aan.

9,0

Groot scherm

Dynamisch achtergrondlicht