Innovatie PostNL kan nog dichter naar de voordeur

Hoewel PostNL de laatste jaren concurrentie heeft gekregen van een heleboel andere bedrijven.Toch is het nog steeds de meest gebruikte postdienst van ons land. Dagelijks bezorgt PostNL gemiddeld 800.000 pakketten en dat doet het door met bezorgbusjes naar adressen te rijden om die pakketjes aan te bieden. Maar is dat intussen niet wat ouderwets?

“We slagen erin om 98% op de beloofde dag af te leveren. Je kunt je pakket thuis laten bezorgen of op één van de ruim 4.000 PostNL-locaties,” stelt Dagna Hoogkamer, woordvoerder van PostNL. “Daarnaast biedt PostNL steeds meer bezorgopties, zowel qua locaties (thuis of op een PostNL-punt) als qua tijdstip (‘s avonds en in het weekend).” Hoewel dat erg handig is voor klanten, lijkt het bedrijf er verder nog niet heel happig op om innovatieve, nieuwe technologieën in te zetten.

Op de vraag of er wordt geëxperimenteerd of getest met nieuwe technieken als een slimme deurbel of een soort postkluis in de tuin, wordt alleen geantwoord: “We onderzoeken sinds eind 2016 of de pakket- en briefautomaat voorziet in de behoefte van de consument. In Nederland staan tegen de 100 pakket- en briefautomaten. De automaat bevat een brievenbus met twee openingen en pakketlockers in verschillende formaten voor pakketten.  De pakket- en briefautomaat is 24 uur per dag en 7 dagen in de week te gebruiken. De consument ontvangt voor een pakket per sms of e-mail een unieke code om de Pakket- en briefautomaat te openen”, aldus de woordvoerder.

PostNL

© PXimport

Het postbedrijf is voornamelijk bezig met het comfortabeler maken van het verkrijgen van het pakket voor de klant, door enerzijds punten aan te sluiten waar mensen hun pakketje zelf kunnen ophalen, maar ook door bij buren aan te bellen wanneer een ontvanger niet thuis blijkt te zijn. Voor brieven geldt bovendien dat je in de app alvast ziet hoe de envelop eruit ziet, zodat je kunt inschatten waar de post vandaan komt. Echt kijken naar technologische innovaties, daarover doet de woordvoerder geen uitspraken.

Bezorgdrones en robots

Nu lijkt het wel een erg ver-van-ons-bed-show om met drones pakketjes te gaan bezorgen, zoals Amazon al een tijd lijkt te proberen in de race om ‘the last mile’. The last mile is namelijk wat het probleem is in het bestelbusjesprobleem. Op zich zijn alle pakjes in het hele transportproces in ‘bulk’, tot het moment dat ze ook daadwerkelijk naar het adres worden afgeleverd. Daar meters maken betekent een slag maken in duurzaamheid.

Die drones, die worden lastig. Het is voor bedrijven als Amazon en Google al een uitdaging om de drones erdoorheen te krijgen bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. En laatst nog stopte het Zwiterse Swiss Post met drone-tests nadat er bijna gewonden waren gevallen door een crone-crash. Maar DHL heeft in Duitsland succesvolle pilots gedraaid en ook Alibaba kijkt naar drones, dus hoewel het bij ons nog ver weg lijkt, wordt er door diverse giganten flink mee getest. In Nederland zie je een andere variant: de bezorgrobot.

Albert Heijn heeft bij wijze van test een bezorgrobot rijden op de campus in Eindhoven en Domino’s heeft een proef gedaan met een bezorgrobot op de campus van Universiteit Twente. Ook hier is echter de overheid een probleem. Ze kunnen vooralsnog niet elders in Nederland rijden, omdat deze voertuigen niet de weg op mogen. Jammer, want bezorgrobots gebruiken minder elektriciteit dan drones, en er zijn geen zorgen rondom de zwaarte van pakketten die mogelijk op mensen hun hoofd terecht komen.

Start-ups

PostNL lijkt er niet mee bezig te zijn op die manier. Het houdt bovendien de pakjesbezorging graag in eigen hand bij de postbezorgers die zij vertrouwt. Het idee van de start-up Urb-it om mensen in hun kofferbak pakjes te laten meenemen, zal dus niet snel worden geïmplementeerd door ons grootste postbedrijf. Naast Urb-it zijn er nog veel meer start-ups die zich bekommeren om dat laatste stukje in de reis van verzender naar ontvanger. Homerr bijvoorbeeld laat mensen zich inschrijven als pakjesverzamelpunt, waardoor je geld kunt verdienen met het aannemen van pakketjes voor buren.

Nu zullen kleine start-ups PostNL niet snel voorbijstreven in het bezorgen van pakketjes, maar het is jammer dat PostNL niet lijkt te kijken naar baanbrekende manieren om het bezorgen van pakjes echt te veranderen. Aan de andere kant doet het zijn best te innoveren op het gebied van gemak voor de klant en dat werkt indirect ook goed om minder bezorgbusjes door de straat te laten rijden. Immers kunnen klanten zo wanneer ze maar willen en kunnen hun pakketje elders ophalen. Het zou alleen net even leuker zijn als dat gewoon thuis kon door een slimme brievenbus.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten