ING wil klantgegevens gaan verkopen aan bedrijven

ING wil klantgegevens gaan verkopen aan bedrijven. Zo kunnen die hun klanten persoonlijke advertenties aanbieden. Dat meldt directeur van de Particulieren-afdeling Hans Hagenaars van de bank vandaag in het Financieele Dagblad.

Volgens de bank zijn betaalgegevens van klanten een 'potentiële goudmijn' voor bedrijven. "Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen," zegt Hagenaars in een interview. "Je krijgt dan op het juiste moment het juiste aanbod.".

De bank gaat geen betaalgegevens verkopen, zoals eerder werd gemeld, maar het gaat zelf analyses maken van het betaalverkeer van klanten. Die analyses worden vervolgens doorverkocht voor op maat gemaakte advertenties. Ook wordt de functie volledig opt-in, meldt een woordvoerder aan Nu.nl.
 

Starten met proef

ING rolt het plan langzaam uit om te kijken of het succesvol is. Daar begint de bank al dit jaar mee, met een paar duizend klanten. Zodra de proef goed loopt, worden alle klanten van de bank meegenomen in het concept. Op dit moment zitten er zo'n 4,2 miljoen mensen bij ING.
 

Weerstand

Het is maar de vraag of het plan ook daadwerkelijk doorgevoerd kan worden, want er bestaat een kans dat veel klanten de privacyschending niet pikken. Vorig jaar werd een soortgelijk plan van Equens nog afgeschoten. De betalingsverwerker wilde ook gegevens gaan doorverkopen, maar stopte daarmee vanwege grote maatschappelijke weerstand.

ING zegt dat het begrijpt dat het voor veel klanten als privacyschendend kan overkomen. "We moeten ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij acceptabel vindt."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten