Hoe Google Maps bijdraagt aan betere verkeersveiligheid

Er is dit jaar veel te doen om Google Maps. Mede dankzij Android Auto wordt er steeds meer gebruikgemaakt van de applicatie, maar sowieso is een apart navigatie-apparaatje in veel auto’s er al jaren geleden doorl vervangen. Er zijn mensen die beweren dat Google Maps te veel afleiding biedt voor de automobilist. Toch helpt de app ook de verkeersveiligheid te verbeteren.

Een van de grootste kritieken op de app is dat hij teveel in oog springt. Er is zoveel om te zien dat je ogen soms meer op je scherm zijn gericht dan op de weg. Daar is Google al volop mee aan het werk. Zo is het mogelijk de app met je stem aan te sturen en kan Google Maps steeds gedetailleerdere beschrijvingen geven van waar je precies heen moet.

Het is op sommige toestellen mogelijk om bijvoorbeeld tijdens het wandelen de ruimte om je heen met je camera vast te leggen, waarbij Google er met zijn Live View-modus pijlen en andere aanwijzingen in plaatst van hoe je moet lopen. Zo kun je beter de situatie om je heen in de gaten houden, is het idee.

Het vervelende is dat Google Maps wordt gebruikt op een smartphone, waardoor Google Maps vaak de schuld krijgt van iets dat buiten de app om speelt. Als je je als automobilist laat afleiden door je telefoon op dat moment niet alleen te gebruiken voor navigatie, maar ook voor social media en ander entertainment, dan kan Google Maps er - behalve het inschakelen van een stoor-me-niet-modus - weinig aan doen dat jij als bestuurder afgeleid raakt. Bovendien is een smartphone ook heel waardevol in het verkeer op het moment dat het misgaat, zodat je snel hulp kunt bellen.

Crowdsourcing

Hoewel Rijkswaterstaat meestal dicht bovenop de situatie op de weg zit, zijn er vaak automobilisten op de plek van een incident. Die zijn nog sneller in het doorgeven dat er een probleem is op de weg. Het is goed dat Google Maps recentelijk is veranderd. In de app kun je nu allerlei soorten problemen met de weg doorgeven: van werkwerkzaamheden tot blokkades en gaten in de weg. Deze crowdsourcing-manier van informatie overdragen heeft het afgekeken van haar andere navigatie-app Waze.

Echter is dat niet per se in alle gevallen veiliger. Het brengt de overheid in verlegenheid. Google Maps staat het namelijk ook toe om flitsers door te geven, waardoor het gaat werken als een soort Flitsmeister. Hierdoor wordt het automobilisten makkelijker gemaakt om hard te rijden, omdat ze slechts op plekken dat er flitsers worden weergegeven op het rempedaal stappen. Hoewel het heel begrijpelijk is dat ze zijn toegevoegd, zou het in het kader van verkeersveiligheid waarschijnlijk beter zijn om de flitsers uit de app te halen.

Info doorgeven

Aan de andere kant zou het goed zijn de optie juist uit te breiden. Stel dat je bijvoorbeeld een kapotte lamp of een defecte elektriciteitspaal of gesprongen waterleiding kunt doorgeven: alles wat je tegenkomt als je onderweg bent. Misschien hoeft niet meteen de betreffende beheerder hiervan op de hoogte te worden gesteld, want het zou heel veel werk zijn voor Google om actief te zoeken wie waarvoor verantwoordelijk is, maar als het tenminste via crowdsourcing wordt vastgelegd, dan kunnen instanties hiermee wel hun voordeel doen en de weg veiliger maken.

Uiteindelijk kun je stellen dat Google Maps er hard aan werkt de verkeersveiligheid te verbeteren. Zonder de app zou je misschien een file niet zien aankomen, terwijl Google Maps je dit ver van tevoren meldt. Dat is belangrijk, want filerijden is niet alleen vervelend en vervuilend, de meeste verkeersdoden vallen bij kop-staartaanrijdingen waarbij een automobilist in volle vaart inrijdt op een file. In tegenstelling tot de meeste zaken die ons leven veiliger moeten maken, is Google Maps er uiteindelijk wel eentje die met een gebruiksaanwijzing komt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten