De opkomst van Tesla en het succes in Nederland

© PXimport

De opkomst van Tesla en het succes in Nederland

Geplaatst: 8 januari 2020 - 08:37

Aangepast: 17 november 2022 - 08:59

Laura Jenny

Het gaat goed met Tesla. In het derde kwartaal van 2019 ontving het bedrijf een recordhoeveelheid bestellingen, waarbij vooral Tesla Model 3 populair is. In de eerste drie kwartalen van 2019 rolden er 260.000 Tesla’s van de lopende band. In zo’n korte tijd een ‘geland’ automerk worden, dat is een flinke prestatie. Dit is hoe Tesla zo is opgekomen in de wereld en hoe het in Nederland gaat.

Hoewel Tesla vooral in de laatste jaren enorm in populariteit is toegenomen, is het bedrijf al in 2003 gestart. Tesla is al vanaf het begin ingestoken op elektrisch rijden. Het idee was dat elektrische auto’s beter en sneller moeten rijden dan auto’s op fossiele brandstoffen. Ook moet het rijden plezieriger en leuker zijn. Alles met één doel: zorgen dat de toekomst emissievrij is of dat de wereld in ieder geval zo min mogelijk hoeft te leunen op schadelijke brandstoffen. Dat doet het niet alleen met auto’s, want het bedrijf maakt ook zonnepanelen voor op het dak van een huis en muren die energie-opwekkend zijn. Sowieso investeert Tesla veel in het ontwikkelen van de meest efficiënte batterijen.

Eigenlijk is het zaadje voor Tesla al veel eerder geplant. Twee engineers uit Silicon Valley, Martin Eberhard en Marc Tarpenning, raakten bevriend in de jaren ‘90. Zij worden vaak gezien als de oprichters van Tesla. De twee ontmoetten Musk al in 2001 toen ze hem hoorden spreken over zijn plannen om naar Mars te gaan op Stanford University. Musk had toen al groot succes gehad door zijn aandelen in PayPal en was voornamelijk met zijn SpaceX bezig. Mogelijk was hij daarom niet meteen vanaf het allereerste begin heel betrokken bij Tesla.

Van Roadster tot Model 3

Wij kennen het bedrijf vooral van de auto’s. De eerste auto van Tesla volgde in 2008: de cabrio-sportwagen Roadster. De bolide à 100.000 euro had een hobbelige start. Er werd beloofd dat de auto 394 kilometer zou halen, maar maar door een kalibratiefout bleek dit meer rond de 350 kilometer te liggen. Bovendien volgde er in 2009 een recall op de auto vanwege bepaalde bouten die niet goed zouden zijn vastgezet.

Het werd beter. In 2009 volgt de zeer luxe Model S, die eigenlijk pas echt toont waar Tesla voor staat. Het is een sedan die geheel elektrisch rijdt en verder kan dan andere elektrische auto’s op dat moment konden halen. Bovendien krijgt hij ‘over-the-air’ updates, wat betekent dat de software van de bolide altijd up-to-date is. Model S heeft talloze prijzen gewonnen en wordt gezien als een van de beste auto’s ooit gemaakt.

In 2015 kwam Tesla met Model X, wat meer een sportauto is en uiteindelijk verscheen in 2016 Model 3. Dat was een belangrijk keerpunt voor Tesla, omdat de Model 3 aanzienlijk beter betaalbaar was dan zijn voorgangers. Dat is uiteindelijk de Tesla die je het vaakst op de weg ziet.

 

© PXimport

In 2017 werd de Tesla Semi geïntroduceerd, een elektrische truck bedoeld voor vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven. Voor particulieren is er nog wel in 2019 een Tesla Cybertruck aangekondigd, maar deze mag mogelijk niet de weg op in Europa als het ontwerp blijft zoals het nu is. Wel zijn hiervoor al veel pre-orders geplaatst. Wereldwijd zijn het er een stuk of 150.000.

Kortom, uiteindelijk hebben de auto’s van Tesla zich in een jaar of 10 weten te vechten tot een autobedrijf dat in hetzelfde rijtje wordt genoemd als Volvo, Audi, Peugeot, Opel enzovoort. Niet dat het al bijna de grootste is, want in aantallen is Tesla nog relatief klein. BMW maakt jaarlijks 2,2 miljoen auto’s.

Er wordt vaak van Tesla gezegd dat er nooit goede elektrische auto’s zouden zijn zonder Tesla, of tenminste dat het autobedrijf ervoor heeft gezorgd dat elektrische auto’s zijn gegroeid op een manier dat de gevestigde orde van autobedrijven nooit was gelukt. Vooral Model 3 heeft ervoor gezorgd dat volledig elektrisch rijden in een Tesla betaalbaarder werd, want de auto’s hiervoor waren high-end bolides.

Er is wel eens twijfel over wie er bij de geboorte van Tesla was, maar we weten allemaal wie er in ieder geval was toen de eerste auto werd gepresenteerd: ceo Elon Musk. De uitgesproken en soms grillige man is in staat uitspraken te doen die enorm van invloed zijn op de hoogte van de aandelen van het bedrijf. Toch helpt zijn imago ook, want hij is herkenbaar en hij weet mensen te enthousiasmeren voor al die innovaties waar Tesla mee bezig is.

Tesla in Nederland

In Nederland is Tesla ook populair. In 2019 werden er 30.000 Tesla Model 3’s op kenteken geschreven. In Nederland zie je niet alleen meer Tesla’s op de weg, ook naast de weg. We doelen op de Superchargers, de laadpunten van het autobedrijf. Deze kunnen 120 kW laden. Dat is 270 kilometer in slechts dertig minuten.

Dit jaar beloven er zes nieuwe Supercharger-locaties bij te komen in Nederland waar Tesla-rijders voor een klein bedrag hun auto kunnen opladen. Er zijn op dit moment 23 Supercharger-locaties in ons land. De grootste is in Breukelen waar maar liefst 28 snelladers staan.

 

© PXimport

In eerste instantie was enige plek waar Tesla’s auto’s worden vervaardigd in Fremont Californië, maar inmiddels is dit uitgebreid naar Lathrop Californië en ons land in Tilburg. Ook staat er een ‘gigafabriek’ in Nevada, waar veel batterijen vandaan komen: het belangrijkste onderdeel van een Tesla.

In veel opzichten is Tesla soms nog steeds een start-up, maar het heeft de laatste jaren wel echt de sprong gemaakt naar de gevestigde orde in de automarkt. Het heeft ook een hele lange tijd geen winst gemaakt. In 2015 rapporteerde het nog een verlies van 92 miljoen dollar. Waarschijnlijk wordt 2019 het eerste jaar waarop het bedrijf ook onder de streep winstgevend is.

Toekomstverwachting

De verwachting is dat Tesla de stijgende lijn wel zal voortzetten, maar er zijn ook kapers op de kust. Dat Elon Musk een nogal markant figuur is, heeft ook invloed gehad op het personeelsbestand van de autofabrikant. Zo zijn er bedrijven als Faraday Future en Northvolt, die deels zijn gestart door ex-Tesla-medewerkers. Bovendien zijn ook andere autobedrijven zich steeds meer gaan toeleggen op de mogelijkheden van elektrisch rijden. Ongetwijfeld extra geïnspireerd door Tesla, waardoor het bedrijf mogelijk nog sneller dichterbij een wereld met zo min mogelijk schadelijke uitstoot komt. Al moet het dan ook echt gaan kijken naar minder schadelijke manieren om zijn brandstof (energie dus) te winnen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten