}
abonneren

Anthony Lewandowski: Pionier zelfrijdende auto's is de weg kwijt

Als het om prestaties in de it-wereld gaat, is Anthony Lewandowski zeker een held. Op het gebied van zelfrijdende auto's gold hij als een van de pioniers. Voor de rest van zijn reputatie geldt zijn heldenstatus helaas niet: hij is uit de gratie, failliet en is verwikkeld in een rechtszaak. En er is ook iets met een kerk.

Anthony Lewandowsky was ooit de ‘golden boy’ van de zelfrijdende auto’s en leidde in die hoedanigheid van 2009 tot 2016 Googles dochterbedrijf Waymo. En toen ging het mis. In 2016 begon hij voor zichzelf met het bedrijf Otto, dat zelfrijdende technieken zou ontwikkelen voor vrachtwagens. Niets bijzonders: techneuten verlaten wel vaker een groot bedrijf om daarna een eigen start-up te beginnen.

Maar binnen een halfjaar werd Otto voor een bedrag van naar verluidt 680 miljoen dollar ingelijfd door Uber. Dat is vreemd voor zo’n jong bedrijf. Wat kun je in zo’n korte tijd presteren dat zo veel waard is? Als het er puur om ging Lewandowski in te lijven, zou dat een nogal kostbare ‘aqui-hire’ zijn.

Minstens zo snel was de reactie van Waymo, dat onmiddellijk een rechtszaak tegen Uber en Lewandowski startte. Insteek: het verduisteren van bedrijfsgeheimen, onder meer op het gebied van lidar, een techniek om de omgeving in kaart te brengen met behulp van lasers.

Lewandowski zou vóór zijn vertrek bijna 10 GB aan vertrouwelijke documenten en bedrijfsgeheimen naar zijn eigen laptop hebben gekopieerd. Een lidar-ontwerp dat Waymo in handen kreeg, bleek nagenoeg identiek aan het ontwerp van Waymo.

Rechtszaak en faillissement

Ook daarna volgden de ontwikkelingen elkaar in vliegende vaart op. Uber ontsloeg Lewandowski omdat hij niet meewerkte aan een intern onderzoek. Uber schikte met Waymo voor 245 miljoen dollar. Waymo begon een procedure tegen Lewandowski wegens contractbreuk, onder meer om het weglokken van ingenieurs bij Waymo. Lwandowski verloor dat onlangs definitief. Dat kostte hem 129 miljoen dollar; reden om faillissement aan te vragen. Bovendien is hij voor het gerecht gesleept vanwege het stelen van bedrijfsgeheimen. Op het moment van schrijven loopt deze zaak nog.

Lewandowski heeft in de tussentijd doodleuk weer een bedrijf in zelfrijdende technologie opgericht: Pronto. In verband met alle juridische verwikkelingen ligt de dagelijkse leiding bij medeoprichter Robbie Miller. Dat Lewandowski zulk werk blijft doen, is natuurlijk onvermijdelijk. Het is wat hij kan, maar ook zijn enige optie om nog fortuin te maken.

Kan nog gekker

Intussen is zijn merkwaardigste activiteit wel de Way of the Future Church, een kerkgenootschap dat kunstmatige intelligentie wil vereren en technologie moet ontwikkelen om een kunstmatig intelligente godheid te creëren. Volgens de statuten is Anthony Lewandowski de ‘deken’ van deze organisatie en kan hij om geen enkele reden uit die functie worden ontheven.

Lewandowski zei eind 2017 tegen Wired dat dit absoluut geen grap is (‘Hoe wil je anders iets noemen dat een miljard keer slimmer is dan de mens?’) en dat hij iedereen in staat wilde stellen mee te helpen zijn godheid en de bijbehorende liturgie te ontwikkelen. De website van de kerk is intussen uit de lucht; er bestaan alleen nog een ‘fan-account’ van op Twitter.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: Verkeer, techhelden

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Java Developer - CGI