iOS en Android kennen we vooral van smartphones en tablets. Dat is waar deze twee besturingssystemen ooit voor zijn gemaakt. Uiteindelijk zijn daar steeds meer apparaten bijgekomen, waarvan de auto een heel interessante is. Een auto kan uitgerust zijn met Android Auto, iOS Carplay of een ander platform. We leggen de twee grootmachten naast elkaar.

Hoewel de namen anders doen vermoeden, hebben beide softwarepakketten heel weinig te maken met de auto zelf. Het gaat vooral om entertainment. Zo kun je bij iOS Carplay (dat werkt vanaf iOS 7) Siri gebruiken om al rijdend informatie op te vragen over je agenda, terwijl je bijvoorbeeld ook muziek kunt luisteren met Apple Music.

Het is dus bijna een soort verkapte Google Home, maar dan voor je auto en in dezelfde grafische stijl als iOS, waardoor het heel vertrouwd voelt. Je kunt er bovendien extra apps opzetten, zoals Spotify. Dit is wel gelimiteerd, aangezien ze via spraak aan te sturen moeten zijn en Carplay bedoeld is om de auto veiliger te maken en je juist niet af te leiden.

Je ziet er dus niet op hoe hard je rijdt, maar je kunt wel Kaarten inschakelen om je naar een locatie te navigeren, telefoongesprekken aannemen (handsfree uiteraard) en berichtjes sturen. Je bestuurt het met je stem of met het aanraakscherm van de auto. Sommige voertuigen hebben zelfs speciale Carplay-knoppen. Toch is het juist gemaakt om via stem te werken, zodat je je handen netjes aan het stuur kunt houden.

Android Auto versus iOS Carplay

© PXimport

Handsfree met Siri

Het heeft zelfs geen toetsenbord, waardoor je berichtjes moet sturen via Siri. Carplay is echt een manier om je smartphone te integreren in je auto, zonder zich daarbij te bemoeien met de techniek van de auto zelf. Je gebruikt je iPhone in de auto simpelweg via de lightning-port of draadloos via bluetooth. Het is raadzaam de telefoon niet draadloos te gebruiken, zodat hij geen batterijduur verliest (en zelfs juist oplaadt via de kabel).

Hoewel dit alles heel handig klinkt, is het niet per se in elke auto gratis beschikbaar. Koop je een BMW, dan kun je het eerste jaar genieten van de dienst, om vervolgens 80 dollar per jaar neer te leggen voor het gebruiken van Carplay alleen. Ditzelfde geldt voor Android Auto.

Een dure grap dus. Overigens is het ook niet goedkoop om Carplay of Android Auto later nog in je auto mogelijk te maken, welk merk je ook gebruikt. Als je een systeem later alsnog laat toevoegen, dan ben je vaak een paar honderd euro kwijt.

Maar dan heb je wel als voordeel dat je privacy gewaarborgd blijft. Dat wil zeggen: de app en de auto delen niet zo gek veel informatie. Volgens informatie vanuit Porsche weet de app alleen wanneer je afremt. Dat is flink anders bij Android Auto, dat in de gaten houdt hoe hard je rijdt, wat de temperatuur is van je olie en je koeling, de status van je motor en meer.

Verlengde van je smartphone

Ook Android Auto is een platform dat je in de auto gebruikt en dat eruit ziet als een verlengde van je smartphone. Je stuurt het aan met Android 5 Lollipop en nieuwer. Deze zomer krijgt het een nieuwe look, want met een donkere achtergrond, nieuwe lettertypes en kleuren wil Google het makkelijker maken voor bestuurders om in een keer de informatie duidelijk zichtbaar te hebben. Het gaat uiteindelijk allemaal om veiligheid.

Android Auto versus iOS Carplay

© PXimport

Al blijft het vooral een entertainmentsysteem, want je bestuurt het door Hey Google te roepen (via de Google Assistant dus) en je krijgt er inzage in je agenda door, je kunt telefoontjes aannemen en muziek luisteren of navigeren. Niet per se in Google-apps, je kunt ook extra apps downloaden zoals TuneIn en Spotify. In sommige landen zit er ook een snelheidsmeter in de app, om je erop te wijzen hoe hard je mag rijden. Dit is echter in Nederland nog niet beschikbaar.

Er is een reden dat Android Auto aanzienlijk meer over je auto wil weten. Meer nog dan alleen die optie snelheidsmeter. Het idee is om via spraakopdrachten daadwerkelijk dingen in je auto te kunnen aansturen. Denk aan je airconditioning, ruitenwissers en zelfs je deursloten. Kortom, je geeft Google aardig wat macht.

Veiligheid

Aan de andere kant krijg je daar veiligheid voor terug, zo stelt Google. Je hoeft straks steeds minder in menu’s en knoppen van je auto te duiken om te weten hoeveel benzine je nog hebt en om je ruitenwissers wat rustiger te laten gaan.

Apple is iets minder mondig over waar het allemaal naartoe wil met Carplay, maar de verwachting is dat meer integratie met de auto zelf pas zal komen in het systeem dat Apple nu ontwikkeld voor autonome auto’s.

Het verschil tussen beide systemen is qua gebruik niet zo heel groot, maar qua zekerheden zit je beter als je voor Apple kiest. Dat trekt over het algemeen niet zomaar de stekker uit een project en blijft vaak nog lang updates geven. Daarin is Google helaas wat grilliger. Toch zijn beide systemen vaak een stuk beter dan een infotainmentsysteem van de auto zelf.

Dat komt omdat tech zo snel ontwikkeld en zo’n ingebouwd systeem vaak moeilijk te updaten is. Dat gaat makkelijker met de software op de smartphone, al is het dus de vraag hoe lang Android Auto en Apple Carplay op ondersteuning kunnen rekenen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten